Η απαραίτητη καινοτομία για την Ελλάδα

Από την ύπαρξή μας ως Ελληνισμός, δεν ήμασταν ποτέ της ποσότητας. Δεν είναι ο φυσικός μας χώρος κι όσοι προσπαθούν να προωθήσουν την ιδέα της ποσότητας απλώς δεν σκέφτονται τις διαστάσεις που έχει μία χώρα σαν την Αμερική, την Κίνα ή την Ρωσία. Γι’ αυτό ο Ελληνισμός ήταν πάντα στον τομέα της ποιότητας, όπου η νοημοσύνη είναι απαραίτητη για να λύσει τεχνικά προβλήματα μ’ έναν πρωτοποριακό τρόπο. Βέβαια μερικοί θα πουν ότι μόλις γίνεται αυτό μετά οι άλλοι αντιγράφουν και έχουν τα μεγαλύτερα έσοδα. Πρώτον ξεχνούν ότι είναι η αλήθεια, και κατά συνέπεια το ξέρουμε, δεύτερο η μίμηση είναι η έκφραση του θαυμασμού. Επιπλέον ο Ελληνισμός ήταν πάντα της προσφοράς για την Ανθρωπότητα, άρα τόσο το καλύτερο αν άλλοι τον αντιγράφουν. Η ουσία είναι το θέμα της καινοτομίας στον τομέα της ποιότητας γιατί έτσι και μόνο έτσι δημιουργείται η διαφορά που κάνει τη διαφορά. Για τον Ελληνισμό, η καινοτομία είναι φυσιολογική και όχι σπάνια. Γιατί το σπάνιο δεν είναι σπάνιο για το σπάνιο. Μόνο που όταν μιλούμε για καινοτομία δεν αναφερόμαστε στις ευρεσιτεχνίες και τις λεγόμενες πατέντες. Η καινοτομία δεν είναι επίδειξη και μόνο. Είναι ικανή να προκαλέσει μία αλλαγή φάσης και τα πράγματα και η θεώρησή τους να είναι εντελώς διαφορετικά μετά την ύπαρξή τους. Στην καινοτομία το μόνο που είναι απαραίτητο είναι η νοημοσύνη. Όλα τα άλλα είναι τεχνικά εξαρτήματα. Έτσι όταν βλέπουμε νέους που λένε ότι δεν υπάρχει μέλλον στην πατρίδα μας, είναι απλώς επειδή δεν σκέφτονται, αλλά εξετάζουν τον κόσμο αποκλειστικά μ’ έναν τρόπο κοινωνικό. Ενώ ο μόνος τρόπος για να μην υπάρξει μέλλον, είναι να μην υπάρχει νοημοσύνη. Ακόμα κι αν μελετήσουμε τις επιστημονικές ανακαλύψεις, θα δούμε ότι σχεδόν όλες οφείλονται αποκλειστικά στο θέμα της νοημοσύνης που έχει συνδυάσει τη δυναμική της με τη μνήμη της σκέψης. Ο Ελληνισμός δίχως να το έχουν καταλάβει πολλοί από τους δικούς μας είναι, θέλουμε δεν θέλουμε, μία ζώνη καινοτομίας. Μόνο που αυτή δεν είναι του χώρου αλλά του χρόνου. Έτσι αν το συνειδητοποιήσουμε όλοι τότε η ευρηματικότητα και η πολυμηχανία θα μας φανούν φυσιολογικές στο πλαίσιο αυτό της καινοτομίας. Διότι όταν ένας τόσο μικρός λαός είναι ικανός να προσφέρει διαχρονικά τόσα πολλά στην Ανθρωπότητα δεν μπορεί να μην είναι καινοτόμος.

Νίκος Λυγερός

Aπολογισμός 6ου πολυσυνεδρίου «ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ & ΑΝΑΠΤΥΞΗ» που διοργάνωσε το www.ka-business.gr στην Ξάνθη

Σύσσωμοι οι φορείς της περιοχής συμφώνησαν πως η Περιφέρεια της Ανατολικής Μακεδονίας έχει τις δυνατότητες να καινοτομήσει και να αναπτυχθεί χρησιμοποιώντας κατάλληλα τα ευρωπαϊκά εργαλεία και προγράμματα. Όπως έγινε γνωστό μάλιστα, δεκάδες ιδιωτικές επιχειρήσεις έχουν ζητήσει τη συνδρομή τους για την ανάπτυξή τους.

Στο σύντομο χαιρετισμό του ο υπουργός Μακεδονίας και Θράκης, Θεόδωρος Καράογλου σημείωσε ότι: «Χαίρομαι και καυχιέμαι που συμμετέχω για Τρίτη φορά στο θεσμό αυτό των πολυσυνεδρίων. Το 6ο Πολυσυνέδριο αποκεντρώνεται και επικεντρώνεται στην περιοχή της Ξάνθης. Το συνέδριο θα αφήσει σημαντική παρακαταθήκη που οφείλουμε να αναπτύξουμε.  Στην Ελλάδα δεν έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε χρόνο. Τα παχιά λόγια ήταν εκείνα που οδήγησαν στα κλειστά εργοστάσια. Η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη δεν έχουν χάσει το τρένο της Ανάπτυξης. Κάνουμε μια νέα αρχή θέτοντας ως βάση την ισότοπη και ισομερή ανάπτυξη του τόπου». Ο κ. Καράογλου επανέλαβε την πρόθεση του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά να «αναπτυχθεί η περιοχή». «Προσπαθούμε να ενθαρρύνουμε με κάθε μέσο την ανάπτυξη. Για το νομό Ξάνθης έχουν κατατεθεί πέντε επιχειρηματικά σχέδια, για το νομό Δράμας 8, για τον Έβρο 58, για την Καβάλα 6 και τέλος για το νομό Ροδόπης 16. Το υπουργείο Μακεδονίας-Θράκης είναι δίπλα σας και δίνουμε μαζί τη μάχη για την ανάπτυξη» κατέληξε ο κ. Καράογλου.

Από την πλευρά του, ο Περιφερειάρχης Άρης Γιαννακίδης τόνισε μεταξύ άλλων πως: «Τον Ιούλιο του 2013 συγκροτήσαμε το Περιφερειακό Συμβούλιο Εξωστρέφειας και καινοτομίας. Τότε άνοιξαν δρόμοι μεγάλοι για την Περιφέρεια. Ο επιμελητηριακός κόσμος, οι επιχειρήσεις, τα ερευνητικά κέντρα συνεργάζονται και προσδιορίζουν μετρήσιμους στόχους. Όλο το πολιτικό σύστημα θα πρέπει να ενσκύψει σε μια Περιφέρεια που βγάζει κραυγή αγωνίας. Πρέπει να χαράξουν κάποιοι νέες στρατηγικές» κατέληξε.

Ο νέος Περιφερειάρχης της περιοχής Γιώργος Παυλίδης σημείωσε πως: «η περιοχή βρίσκεται σε εξέχουσα γεωπολιτική θέσει. Τα προηγούμενα χρόνια για διάφορους λόγους είχε συμπιεστεί η ανάπτυξη. Θα πρέπει να δούμε πως η ανάπτυξη θα προσεγγίσει το παγκόσμιο γίγνεσθαι. Η Περιφέρειά μας δεν είχε τη δέουσα πορεία. Θα πρέπει να προβληματιστούμε όλοι μας. Να δούμε τι έφταιξε και ποιοι θα είναι οι νέοι μας στόχοι: ρεαλιστικοί και προσβάσιμοι. Θα πρέπει να βρούμε προγράμματα όχι αντιγραφές αλλά πρωτότυπες. Λέμε ένα μπράβο στους επιχειρηματίες, γιατί κάνουν το δικό τους αγώνα και υποσχόμαστε πως από την 1η Σεπτεμβρίου θα συνεργαστούμε μαζί τους. Η γεωγραφική θέση της Περιφέρειας και ο πλούτος της μπορούν να κάνουν πολλά».

 

1ο ΠΑΝΕΛ

 

Αναφερόμενος στους μηχανισμούς υποστήριξης της Ανάπτυξης, ο Χριστόδουλος Αντωνιάδης, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου της Τράπεζας Πειραιώς τόνισε κατά τη διάρκεια των εργασιών του 6ου Πολυσυνεδρίου για την Καινοτομία και την Ανάπτυξη ότι: «είναι σημαντικό να αναδεικνύονται στις περιοχές αυτές το ανθρώπινο δυναμικό και οι δυνατότητες που χτίζουν πετυχημένες πορείες. Η Ανατολική Μακεδονίας και Θράκη είναι μια πολύ πετυχημένη περιοχή. Ως Τράπεζα Πειραιώς είχαμε πάντα παρουσία εδώ. Ενισχύθηκε από τις εσωτερικές συνέργιες. Η γεωργία, η αλιεία η δασοκομία συμμετέχουν και διαμορφώνουν περίπου στο 6% του ΑΕΠ της περιοχής. Προσφέρει σε σημαντικούς κλάδους της χώρας. Μπορεί να παρέχει ένα ολοκληρωμένο καλάθι προϊόντων. Η οικονομία της περιοχής είναι κατά βάσει αγροτική. Πολλές όμως είναι και οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό και τον πολιτισμό. Στην περιοχή παρατηρείται έντονη επιχειρηματική δραστηριότητα με ελληνικά προϊόντα που θα αποτελέσουν όχημα για την ανάπτυξη. Μέσω προγραμμάτων της Τράπεζας Πειραιώς επιτυγχάνεται ο στόχος για ποιοτικότερα προϊόντα προς τις αγορές και επιτυγχάνονται προστιθέμενες αξίες για την ίδια την ελληνική οικονομία. Η Τράπεζα Πειραιώς στην περιοχή έχει αναπτύξει δυο προγράμματα. Εκτός όμως από αυτές τις δυο μεγάλες συμβάσεις έχουν προστεθεί άλλες επτά. Η περιοχή αριθμεί το 10% των ενεργών συμβάσεων που έχει η Τράπεζά μας με κεφάλαια που ξεπερνούν τα 100 εκ. ευρώ. Ενισχύουμε επιχειρήσεις που έχουν να κάνουν με τη γεωργία, το σιτάρι και τον καπνό. Ο πρωτογενής τομέας πρέπει να είναι πυλώνας ανάπτυξης και εξόδου από την κρίση. Αλλά χρειάζεται και η συμβολή του κράτους. Ο ταλαιπωρημένος αγρότης αποτελεί τη βασική μονάδα της αγροτικής οικονομίας». Ο κ. Αντωνιάδης συμπλήρωσε: «τα ελληνικά προϊόντα ανταγωνίζονται σε δύσκολες αγορές. Οι εξαγωγές αυξάνονται και δίνουν οικονομική ανάσα. Η τράπεζα Πειραιώς έχει πλήρη συναίσθηση απέναντι στον αγροτικό κόσμο μετά και την απόκτηση της ΑΤΕ BANK». «Ο στόχος μας είναι να αξιοποιήσουμε την εμπειρία και την τεχνογνωσία όσων σχετίζονται με τον πρωτογενή τομέα για να δώσουμε ώθηση στην αγροτική οικονομία» κατέληξε ο κ. Αντωνιάδης.

Από την πλευρά του ο Καθηγητής και Στρατηγικός Σύμβουλος, Νικόλαος Λυγερός δήλωσε μεταξύ άλλων πως: «Ιδέες υπάρχουν αλλά δεν υπάρχει συντονισμός. Μερικές φορές αρχίζουμε με τα οικονομικά. Πριν καν το κάνουμε ψάχνουμε τα οικονομικά. Έχουμε φτάσει σε ένα επίπεδο κορεσμού. Αν δεν υπάρχει κάτι καινοτόμο σε μια πρόταση, στο τέλος έχουμε παρόμοιες επιχειρήσεις που ανταγωνίζονται σε μια αγορά με αποτέλεσμα να έχουμε μεσαίες επιχειρήσεις. Όταν η οικονομία είναι πτωτική δεν υπάρχει ανάπτυξη. Η γεωστρατηγική θέση της Θράκης είναι μεγάλη σε ευρωπαϊκό πλαίσιο. Είναι πάνω σε ένα άνοιγμα. Όλη η Θράκη είναι ένα λιμάνι, γεγονός πολύ σημαντικό». Ο κ. Λυγερός αναφέρθηκε αναλυτικά στη χρήση του ζεόλιθου και συνέστησε σε όποιον θέλει να αναλάβει μια επιχειρηματική πρωτοβουλία να ενημερωθούν. «Η Θράκη πρέπει να αποκτήσει μια ταυτότητα. Να αποκτήσει ένα στίγμα. Να ταυτίσουμε την περιοχή με κάτι το καινοτόμο» είπε. «Θα ήταν καλό να σκεφτούμε τι είναι το αδιανόητο στη Θράκη για να έρθει η ανάπτυξη. Αν δεν είμαστε ικανοί να αξιολογήσουμε την περιοχή, πρέπει να δούμε τι κάνουν οι ξένοι εδώ και τι θέλουν να κάνουν. Συνεχώς λέμε πότε θα έρθει το φως στο τούνελ και καθόμαστε μέσα σε ένα φάρο που εκπέμπει φως χωρίς να το γνωρίζουμε. Ο ελληνισμός είναι καινοτομία. Εάν δεν ήταν καινοτομία δεν θα ήμασταν εδώ αλλά θα ήμασταν νεκροί. Είμαστε φως. Όταν το καταλάβουμε τότε θα ξεκινήσουμε να εκδηλώνουμε την πραγματικότητα τους άλλους. Να χρησιμοποιήσουμε με στρατηγικό τρόπο τα οικονομικά δεδομένα. Στην οικονομία υπάρχουν τα προβλήματα και οι λύσεις στη στρατηγική» κατέληξε ο κ. Λυγερός.

«Τη Θράκη τη συνδυάζω με την Καινοτομία και τις Νέες Τεχνολογίες αλλά και την εξωστρέφεια. Μια μορφή ζεόλιθου για τη Θράκη είναι το ανθρώπινο δυναμικό. Οι νέοι άνθρωποι που μένουν στους τόπους καταγωγής τους είναι αυτοί. Η Θράκη πρέπει να δώσει μεγάλη έμφαση στις νέες τεχνολογίες. Η περιοχή πρέπει να εκμεταλλευτεί το ανθρώπινο δυναμικό και η τοπική κοινωνία να χρηματοδοτήσει μια τέτοια πρωτοβουλία» σημείωσε ο πρόεδρος της ΔΕΘ-HELEXPO Α.Ε., Τάσος Τζήκας. «Η εξωστρέφεια των επιχειρήσεων είναι επίσης κάτι το σημαντικό. Παλιά ήμαστε επιχειρηματίες που κοιτούσαν την ελληνική αγορά αντί να δούμε την ευρωπαϊκή. Παλιά η Έκθεση είχε υποβαθμιστεί Πλέον μπαίνει σε μια περίοδο ανάκαμψης γιατί  ενοποιήθηκαν οι δυο εταιρίες -κάναμε βέβαια το αυτονόητο με αποτέλεσμα την περσινή χρονιά να φτάσουμε το 1 εκ. επισκέψεις και στόχος μας πλέον είναι να κάνουμε την ΔΕΘ το σημαντικότερο γεγονός της πόλης, της χώρας και των Βαλκανίων και -να κάνουμε τη ΔΕΘ μόδα και μεγάλο Διεθνή Εκθεσιακό Κόμβο. Επενδύουμε στη Θράκη και επιμένουμε με την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης με τις περιφερειακές εκθέσεις» σημείωσε και συμπλήρωσε πως: «η ΔΕΘ θα είναι ουραγός στις προσπάθειες και τις όποιες πρωτοβουλίες».

«Υπάρχει μια ευκαιρία πλέον να γίνει μια στροφή με το νέο ΕΣΠΑ. Η νέα περίοδος χαρακτηρίζεται από μια στροφή προς τις επιχειρήσεις» υποστήριξε μεταξύ άλλων ο διευθυντής της Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Αρχής (ΕΔΑ), Βασίλειος Πιτσινίγκος. «Η Περιφέρεια πλέον έχει δυνατότητες» υπογράμμισε και συμπλήρωσε ότι «πρέπει να δημιουργηθούν οι δομές εκείνες που θα δώσουν τη δυναμική που χρειάζεται».

 Για το ρόλο του Επιμελητηρίου Δράμας, μίλησε ο πρόεδρός του, Στέφανος Γεωργιάδης. «Υλοποιούμε προγράμματα συνεργασίας και συμβάλλουμε στην εξάπλωση της καινοτομίας της περιοχής μας. Στόχος μας είναι μέχρι το 2020 το 80% των υπηρεσιών που προσφέρουμε στα μέλη μας να είναι καινοτόμα. Η καινοτομία δεν έχει όρια. Στοχεύουμε να δημιουργήσουμε ακόμα ένα επιταχυντή και ολοκλήρωση των προγραμμάτων της έξυπνης εξειδίκευσης. Η δημιουργία άλλωστε είναι να κάνεις καινούρια πράγματα» σημείωσε.

 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ: Σύμφωνα με τους ομιλητές, ειδικούς, επιχειρηματίες και αναλυτές η περιοχή πρέπει να εντοπίσει και να προβάλλει, αξιοποιώντας τα, τα χαρακτηριστικά εκείνα που θα αναδείξουν την μοναδικότητα της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Εκτός από τη γεωργία θα πρέπει να αξιοποιηθεί η γεωστρατηγική θέση αλλά και ο ζεόλιθος που μπορούν να συμβάλλουν στην ανάπτυξη της.  Γιατί όπως είπε και ο κ. Λυγερός «ο ελληνισμός είναι από μόνος του καινοτόμος». Την ίδια ώρα, και οι φορείς προσπαθούν να εκσυγχρονίσουν τις υπηρεσίες που προσφέρουν στους πολίτες και τα μέλη του, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το Επιμελητήριο Δράμας. Άλλωστε αυτό που υπογράμμισαν οι ομιλητές είναι πως «ο,τιδήποτε βγαίνει δεν είναι κάτι ατομικό. Πρέπει να εξάγουμε νέα προϊόντα σε νέες αγορές».

 

 

2ο ΠΑΝΕΛ

 

 

Το δεύτερο πάνελ του 6ου Πολυσυνεδρίου Καινοτομίας και Ανάπτυξης προυσιάστηκαν τρεις ιδιοκτήτες start up επιχειρήσεων, καινοτόμων ιδεών που... όχι μόνο έγιναν πράξη αλλά η κάθε μία διαπρέπει στον τομέα της. Ο λόγος για την Pneumogenesis, την Scigen και την Tribe Wearables. Το πάνελ συντόνισε η Παρασκευή Γκιούρκα από τη Μονάδα Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης.

«Στόχοι μας είναι φυσικά να αναπτύξουμε περαιτέρω την επιστήμη. Ενδιαφερόμαστε και για την παραγωγή προϊόντων» σημείωσε ο Χρήστος Νικολαΐδης της Pneumogenesis που ειδικεύεται στα βλαστοκύτταρα.

Με έδρα την παλιά πόλη της Ξάνθης η εταιρία Scigen έχει τζίρο το 99% του οποίου προέρχεται από το εξωτερικό και με στόχο την εξυπηρέτηση επιστημονικών συνεδρίων.  Ο Σταύρος Αμοιράς, συνιδιοκτήτης της εταιρίας είπε: «η στόχευση στο εξωτερικό ήταν μια προοπτική. Οι γιατροί και οι ερευνητές αναγκάζονταν να φτιάχνουν από μόνοι τους τα poster που χρησιμοποιούν σε επιστημονικά συνέδρια με αποτέλεσμα να χάνουν χρόνο. Η σύλληψη της ιδέας έγινε από γιατρό, που ήταν υπεύθυνος στη Siemens. Συναντηθήκαμε μαζί του μέσω του διαδικτύου και φτάσαμε να έχουμε μια εταιρία με σύνολο πωλήσεων στο εξωτερικό. Ήταν η πρώτη παγκοσμίως εφαρμογή. Ξεχωρίζει για την εμφάνιση και το περιεχόμενο. Πιστεύαμε ότι θα πουλήσει το λογισμικό και θα χρησίμευε σε όλους τους ερευνητές για να στέλνουν απευθείας το poster στο συνέδριο. Χάσαμε χρόνο για να επιμείνουμε να πουλάμε το λογισμικό» σημείωσε. «Τα οφέλη για όσους ασχολούνται με το συγκεκριμένο αντικείμενο είναι πολλαπλά».

Από την πλευρά του ο Παντελής Μπότσαρης, αναπληρωτής Καθηγητής του Δημοκρήτειου Πανεπιστημίου Θράκης σημείωσε μεταξύ άλλων ότι: «το επιχειρείν είναι κάτι πολύ δύσκολο αφενός να διδαχτεί και αφετέρου να καλλιεργηθεί. Τώρα όμως αρχίζει και αναπτύσσεται μόνο του». Ο ίδιος παρουσίασε τη λειτουργία του γραφείου διασύνδεσης και του γραφείου πρακτικής του Δ.Π.Θ. Μιλώντας για τους στόχους της Μονάδας Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας του Πανεπιστημίου σημείωσε πως: «σκοπός είναι η ενημέρωση και φυσικά η παροχή συμβουλών. Η ενημέρωση για εμάς αποτελεί ένα ιδιαίτερο θέμα. Ενημερώνουμε και είμαστε ανοικτοί προς την κοινωνία. Η πληροφόρηση είναι προσπελάσιμη προς όλη την κοινωνία». «Υποστηρίζουμε μαθήματα σε όλο το πανεπιστήμιο ανάλογα με το αντικείμενο του κάθε τμήματος και βοηθούμε στην παραγωγή υλικού» συμπλήρωσε.

Την εταιρία παροχής υπηρεσιών γνώσης, Tribe Wearables, παρουσίασε ο Δημήτρης Στορδόπουλος, ιδρυτής της. «Προσπαθούμε να βοηθήσουμε αθλητές, γυμναστές, προπονητές και οποιονδήποτε ασχολείται με τον αθλητισμό. Σκοπός μας είναι να ενημερώσουμε τον κόσμο για το πώς θα γυμναστεί κάποιος σωστά. Να μην χρειάζεται να έχει γυμναστή πάνω από το κεφάλι του. Το προϊόν μας είναι ένα συμπιεσμένο σορτσάκι εσώρουχο με αισθητήρες διακριτικούς που καταγράφει βιολογικά σήματα που παράγονται από το σώμα και όλο αυτό γίνεται σε πραγματικό χρόνο. Πρόκειται για παγκόσμια πρωτοτυπία» τόνισε μεταξύ άλλων. Ο ίδιος συμπλήρωσε ότι: «στόχοι μας είναι να απελευθερώσουμε τους αθλητές από την μικροδιαχείριση». «Η εταιρία μας δεν ασχολείται μόνο με το λογισμικό αλλά κατασκευάζει κι όλας, hardware. Δεν έχουμε να κάνουμε μόνο κάτι σε κώδικα αλλά θέλουμε να κάνουμε μια πλακέτα, που θα ερευνήσουμε, θα «χτυπήσουμε» και θα δούμε πόσο αντέχει. Άρα χρειαζόμαστε πολύ περισσότερο χρόνο από ότι μια άλλη start up εταιρία».

Τέλος, ο κ. Παναγιώτης Σωτηρόπουλος εξήγησε τον τρόπο με τον οποίο το «Χατζιδάκειο Φεστιβάλ» που πραγματοποιείται με τη βοήθεια μαθητών μουσικών σχολείων έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει την ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας και της Θράκης.

 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ: Από την περιοχή της Ξάνθης ξεκίνησαν νέες επιχειρήσεις, παγκόσμιες πατέντες και διεθνούς αναγνώρισης. Ποιος θα φανταζόταν πως μια επιχείρηση με έδρα την παλιά πόλη θα μπορούσε να βάλει σε... τάξη τα επιστημονικά συνέδρια ή ότι μια εταιρία που ξεκίνησε πριν ένα χρόνο θα έλυνε τα χέρια και θα έδινε χρόνο σε όσους σχετίζονται με τον αθλητισμό παρέχοντας χρήσιμες πληροφορίες για αυτόν που φορά το σορτσάκι με τους αισθητήρες; Επίσης, έγινε σαφές πως πλέον το επιχειρείν δεν μπορεί να βρίσκεται... μακριά από τη γνώση και την επιστήμη. Αυτό προσπαθεί να κάνει η Μονάδα Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας του Δ.Π.Θ. η οποία συνεργάζεται με όλα τα τμήματα του πανεπιστημίου προς αυτή την κατεύθυνση.

 

 

3ο ΠΑΝΕΛ

 

Το τρίτο πάνελ του 6ου Πολυσυνεδρίου που διοργανώνει το μοναδικό portal για την Καινοτομία και την Ανάπτυξη είχε να κάνει με τις σύγχρονες δομές παραγωγής καινοτομίας. Το πάνελ συντόνισε ο Τηλέμαχος Αρναούτογλου, διευθυντής του Δημοτικού Ραδιοφώνου Ξάνθης.

Ο Γενικός Διευθυντής της «ΤΕΧΝΟΠΟΛΙΣ», Γιώργος Ασημόπουλος έκανε μια σύντομη αναφορά στο ιστορικό της εταιρίας και για τους τρόπους ενσωμάτωσης επιχειρήσεων στην «ΤΕΧΝΟΠΟΛΙΣ» ενώ αναφέρθηκε διεξοδικά στην «Θερμοκοιτίδα». «Πρόκειται για ένα τεράστιο κτίριο που έχει τη δυνατότητα να φιλοξενήσει περίπου 15 start up επιχειρήσεις, καινοτόμες. Βοηθάμε τις επιχειρήσεις αυτές να αναπτυχθούν, να βρουν χρηματοδοτήσεις και τεχνογνωσία» είπε. «Στην Ελλάδα λειτουργούν λιγότερες από δέκα θερμοκοιτίδες την ώρα που σε άλλες χώρες είναι χιλιάδες. Υπάρχει μεγάλη ανάγκη στην Ελλάδα να δημιουργηθούν δομές που θα βοηθήσουν επιχειρήσεις. Έχουμε φιλοξενήσει περισσότερες από 30 start up επιχειρήσεις και σήμερα επιβιώνουν οι 24 από αυτές. Δημιουργήσαμε περισσότερες από 100 θέσεις εργασίας» σημείωσε ο κ. Ασημόπουλος. «Πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι να εκμεταλλευτούμε τις ευκαιρίες που θα μας δοθούν» είναι το μήνυμα που έστειλε. Συμπλήρωσε ότι η «ΤΕΧΝΟΠΟΛΙΣ» βρίσκεται σε μια διαδικασία δημιουργίας δικτύου Θερμοκοιτίδων στη Βόρεια Ελλάδα που θα μπορούσαν να αναπτύξουν την νεανική επιχειρηματικότητα στην περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

Από την πλευρά του, ο Σταύρος Μαντζανάκης διευθύνων σύμβουλος της Emetris, Phemone LAB, Τριπλός Έλικας τόνισε ότι: «ζούμε σε έναν κόσμο όπου η έρευνα παγκοσμίως έχει πολλούς πόλους. Η Ευρώπη κάνει έρευνα και η Αμερική παίρνει τα λεφτά, αυτό αποδεικνύεται από τις δημοσιεύσεις στις οποίες η ήπειρός μας έρχεται πρώτη. Πρέπει να ξαναδούμε τον ιδιωτικό τομέα γιατί ο δημόσιος δεν υπάρχει πλέον. Πρέπει να μην υπάρχει κενό στην τριπλή έλικα, δηλαδή την αγορά- την κυβέρνηση και την έρευνα». Ο ίδιος πρότεινε πως πρέπει να υπάρξει από κοινού στρατηγικός σχεδιασμός και να επιλέξουμε λίγους τομείς, «γιατί και τα χρήματα είναι λίγα και δεν θα πετύχουμε σε όλα» σημείωσε. «Βασικός στόχος είναι ολόκληρο το οικοσύστημα να εξελιχθεί και να ευθυγραμμιστεί. Να συνδέσουμε κυβέρνηση, αγορά και έρευνα προκειμένου να δημιουργηθεί υπεραξία». «Πρέπει να συνδημιουργούμε. Αυτό πρέπει να γίνει το σλόγκαν μας».

«Φτιάξαμε ένα σύστημα για να... ξυπνήσουμε τον κόσμο. Είδαμε ποιες είναι οι ανάγκες για καινοτομία» είπε ο Αργύρης Σπυρίδης, της Innovation Farm. «Ξεκινάς από την ιδέα, προχωράς-κτίζεις το σκεπτικό και μετά πας στο business plan, ενώ έχεις λύσει τα υπόλοιπα» συνέχισε αναφερόμενος στον δρόμο... επιτυχίας. «Τα οφέλη του προγράμματός μας είναι η ενδυνάμωση του επιχειρηματικού ενστίκτου, η δημιουργία νέων-βιώσιμων επιχειρήσεων, δημιουργία καινοτόμων λύσεων παγκοσμίου εμβέλειας και ενίσχυση του ηθικού» είπε. Ο ίδιος μίλησε επίσης για ένα ακόμα project του Innovation Farm, το mentors mix. «Αναφερόμαστε σε όσους ασχολούνται με την καινοτομία. Μήπως όλοι μαζί να δώσουμε λύσεις καλύτερες» κατέληξε ο κ. Σπυρίδης.

Ο πρόεδρός του ΕΤΕΚΑ, Αθανάσιος Κωνσταντόπουλος αναφέρθηκε στη λειτουργία του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογίας. «Το Chorus είναι μια πλειάδα επιχειρήσεων που προσπαθούν να δουλέψουν μαζί για να προσφέρουν στην παγκόσμια αγορά. Εκτός από επιχειρήσεις μπορεί να είναι υψηλοί καταναλωτές ενέργειας» εξήγησε αναφερόμενος στο πρόγραμμα του ΕΚΕΤΑ. «Αυτό που επιθυμούμε είναι να βάλουμε μαζί τους παίκτες του Chorus και να δημιουργήσουμε καινούριες υπηρεσίες και καινούρια προϊόντα για τις διεθνείς αγορές. Από την Αλεξανδρούπολη έως την Ηγουμενίτσα έχουμε ένα μεγάλο εργαστήριο... ενέργειας συμπεριλαμβανόμενης και της Εγνατίας Οδού. Υπάρχουν πολλές πρώτες ύλες που πρέπει να μάθουμε αν τις αξιοποιούμε με το γραμμάριο και όχι με τον τόνο και το σημαντικότερο έχουμε λαμπρό επιστημονικό προσωπικό που έμεινε στον τόπο του και δεν έφυγε στο εξωτερικό».

Τέλος, ο Πρόεδρος της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας και πρώην πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Δημήτρης Λακασάς σημείωσε ότι: «Εάν δεν υπήρχαν πνεύματα θετικά όπως η Ραλλιώ Λεπίδου, ο θανάσης Κωνσταντόπουλος, τα νέα παιδιά και πολλοί άλλοι δεν θα έβγαινε η Ελλάδα από την κρίση». «Εάν ο Ελληνισμός δεν καινοτομούσε όπως είπε και ο Νίκος Λυγερός δεν θα ήμαστε στο σημείο που βρισκόμαστε. Εκ των πραγμα΄των για να αντέξουμε αναγκαστήκαμε να εφεύρουμε στρατηγικές. Ο κ. Λακασάς ανέπτυξε το σχέδιο της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας. «Ζώνη καινοτομίας είναι αυτό που στη Θεσσαλονίκη ονομάζουμε οικοσύστημα καινοτομίας και περιλαμβάνει το ΕΚΕΤΑ, το ΑΠΘ, την θερμοκοιτίδα. Σε άλλες χώρες έχουν επιτυχημένο μοντέλο καινοτομίας γιατί βασίζονται στο μοντέλο του τριπλού έλικα. Θέλουμε να είμαστε βοηθοί και όχι ομπρέλα του συστήματος. Με τη βοήθεια των social media είχαμε σαράντα νέες προτάσεις επιχειρήσεων από την Ελλάδα, τη Σουηδία και τη Βρετανία. Τους αξιολογήσαμε και σε δεύτερη φάση θέλουμε να τους φέρουμε σε ένα χώρο, ώστε να τους γνωρίσουμε το οικοσύστημα» είπε. 

«Γιατί βρισκόμαστε ως Έλληνες, ικανοί, στο σημείο να χάνουμε τα επιστημονικά μυαλά. Θέλουμε να κάνουμε ολόκληρη τη Μακεδονία και τη Θράκη ένα τεράστιο τεχνολογικό πάρκο» αναρωτήθηκε από την πλευρά του ο πρόεδρος του περιφερειακού συμβουλίου Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας, Πέτρος Σουκουλιάς. «Από πλευράς καινοτομίας βρισκόμαστε σε μια θέση ως Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης με πολλά πλεονεκτήματα» υπογράμμισε.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ: Βασικός στόχος για να επιτευχθεί η ανάπτυξη είναι να υπάρξει καινοτομία. Ενδεχομένως θα πρέπει να επικεντρωθούμε σε συγκεκριμένους τομείς γιατί αν... καταπιαστούμε με πολλά «μπορεί να αποτύχουμε σε όλα ή να είμαστε μέτριοι σε όλα, αφού χρήματα και χρόνος δεν υπάρχουν». Καθοριστικός βεβαίως, είναι και ο ρόλος ανθρώπων και επιχειρήσεων που καινοτομούν εδώ και χρόνια και μπορούν να βοηθήσουν start up επιχειρήσεις.  Η λέξη που θα φέρει την επιτυχία είναι η «συνεργασία». Άλλωστε όταν συνεργάζονται άνθρωποι που καινοτομούν το αποτέλεσμα είναι να... καινοτομήσουν παραπάνω. Σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι στη Βόρεια Ελλάδα βρίσκεται ένα από τα μεγαλύτερα οικοσυστήματα καινοτομίας σε όλο τον κόσμο. Ο λόγος για την Αλεξάνδρεια Ζώνη καινοτομίας με έδρα τη Θεσσαλονίκη που είναι μέσα στα έξι καλύτερα οικοσυστήματα τεχνολογίας και καινοτομίας.

 

 

4ο ΠΑΝΕΛ

Στο τέταρτο και τελευταίο μέρος του 6ου Πολυσυνεδρίου Καινοτομίας και Ανάπτυξης, το οποίο συντόνισε η δημιουργός του ka-business.gr και δημοσιογράφος Ραλλιώ Λεπίδου δέκα επιχειρηματίες και στελέχη επιχειρήσεων της ευρύτερης περιοχής της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης μίλησαν για τα μυστικά της... επιτυχίας τους.

Οι ιδιοκτήτες της «ΕΒΡΟΦΑΡΜΑ» Χρήστος και Παναγιώτης Παπαζηλάκης αναρωτήθηκαν εάν αποτελεί... καινοτομία η παραγωγή γάλατος στην Ελλάδα. «Πιστεύουμε πως είναι σημαντικό να δίνουμε έμφαση στην ποιότητα των ζωοτροφών μας, τις οποίες προμηθευόμαστε από την ευρύτερη περιοχή» σημείωσαν και ανέλυσαν τη διαδικασία παραγωγής γάλατος. Αναφέρθηκαν στους τρόπους με τους οποίους κατάφεραν να αυξήσουν την μέση ετήσια παραγωγή γάλατος από 2,5 τόνους που ήταν το 2007 σε 25 τόνους.

 

Ο Κώστας Μαδένας, υποδιευθυντής της εταιρίας COCO MAT αναφέρθηκε στον τρόπο με τον οποία... τρεις άνθρωποι που κοιμήθηκαν στην παραλία και με αγάπη για το περιβάλλον, ξύπνησαν λέγοντας ότι θα φτιάξουν το καλύτερο στρώμα στον κόσμο. «Για εμάς καινοτομία δεν είναι να φτιάχνεις μόνο στρώματα από φυτικά υλικά. Καινοτομία είναι να δημιουργείς κάτι σημαντικό βασιζόμενος σε ανθρώπους όλων των κατηγοριών. Στο εργοστάσιο της Ξάνθης έχουμε ανθρώπους με αναπηρία ή με σύνδρομο DOWN που βγήκαν στη σύνταξη από το... εργοστάσιο της Ξάνθης. Η καινοτομία είναι να δημιουργήσεις ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, νέα προϊόντα που ορίζουν την COCO MAT ως εταιρία» είπε. Αναφέρθηκε διεξοδικά στις επιχειρηματικές δραστηριότητες της COCO MAT, τα εξήντα περίπου καταστήματα που διαθέτει η εταιρία στον κόσμο και τα πέντε COCO MAT Hotels που υπάρχουν. Ανακοίνωσε επίσης πως την επόμενη πενταετία η εταιρία σκοπεύει να προχωρήσει σε προσλήψεις τετρακοσίων ατόμων στο εργοστάσιο της Ξάνθης.

Ο Γιώργος Σωτηρόπουλος, τεχνικός διευθυντής της ALFA BETA ROTO εξήγησε τον τρόπο με τον οποίο δυο αδέρφια κατάφεραν να γίνουν πρώτοι στο είδος που παράγουν αντί να πάρουν την αποζημίωση από το πρώτο εργοστάσιο που κάηκε το 2011. «Πιστεύουμε στον Έλληνα και έχουμε δείξει πως δεν συμφωνούμε με τη ρήση του Ροΐδη ότι οι Έλληνες έχουν μάθει να μέμφονται το δημόσιο χρήμα».

Για τα προϊόντα που παράγει η εταιρία και εξάγει σε όλο τον κόσμο μίλησε ο Χριστόφορος Παυλίδης, πρόεδρος του ΔΣ της «ΠΑΥΛΙΔΗΣ ΜΑΡΜΑΡΑ-ΓΡΑΝΙΤΕΣ». «Επενδύσαμε σε ανθρώπινο δυναμικό και υποδομές. Πετύχαμε γιατί το πίστευε η οικογένεια του ιδρυτή. Μόχθησε γι' αυτό. Όλα τα κέρδη γυρνούσαν στην εταιρία ως επενδύσεις» δήλωσε.

«Η υψηλή ποιότητα και ο σεβασμός του καταναλωτή» είναι κανόνας για την εταιρία μας, δήλωσε ο πρόεδρος του ΔΣ της Green Cola, Κωνσταντίνος Σαμαράς. «Το προϊόν μας τυγχάνει θερμής ανταπόκρισης. Έχουμε σύγχρονες γραμμές παραγωγής, ανταγωνιστική τιμή, φυσική προέλευση συστατικών και φυσικές αρωματικές ύλες. Είναι η ελληνική απάντηση στον διεθνή ανταγωνισμό» είπε. Σημειώνεται πως η εταιρία εξάγει το προϊόν της σε πολλές χώρες του κόσμου.

«Στην εταιρία μας όλα ήρθαν φυσικά. Δεν προσπαθήσαμε να καινοτομήσουμε. Δεν καταλαβαίνω πως είναι η καινοτομία σε ένα προϊόν που παράγουμε εδώ και 32 χρόνια» ανέφερε η Νίκη Κελίδου, πρόεδρος του ΔΣ της εταιρίας «ΚΥΚΛΩΠΑΣ». «Είχαμε στα χέρια μας ένα από τα πιο σύγχρονα ελαιοτριβεία στην Ελλάδα. Εμείς επιλέξαμε να παράγουμε ένα ελαιόλαδο και να το κάνουμε γνωστό σε όλο τον κόσμο αντί να παράγουμε μαζικά λάδι για δυο μήνες και τους υπόλοιπους να τρώμε τους καρπούς. Το λάδι είναι φάρμακο που θωρακίζει την υγεία μας. Σήμερα με οικολογική συνείδηση καλλιεργούμε 10.000 δέντρα» σημείωσε μεταξύ άλλων. «Στόχος μας είναι το λάδι μας να βρει χώρο σε ράφια του εξωτερικού» κατέληξε η κ. Κελεσίδου. «Η επιτυχία δεν έρχεται ούτε γρήγορα, ούτε αμέσως. Πρέπει να αγαπήσεις αυτό που κάνεις και να προσέχεις τη λεπτομέρεια».

«Το 2010 αμέσως μετά την κρίση η εταιρία μας μείωσε τον κύκλο εταιρών της κατά 42%. Όμως επειδή είχαμε ένα πλάνο, υπήρχε εμπιστοσύνη στους ανθρώπους της εταιρίας. Με τις αποφάσεις μας καταφέραμε να ανακάμψουμε και να βρεθούμε φέτος στα προ κρίσης νούμερα» δήλωσε από την πλευρά του ο Φεδερίκος Λαζαρίδης, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της οινοποιείας Nico Lazaridi.

«Επειδή η τεχνολογία δεν λέει κάτι ξεκινήσαμε από το 2010 να δομούμε εφαρμογές. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι το 2005 η εταιρία μας ανέλαβε ένα πρότζεκτ όπου κάτω από το CERN έπρεπε να μπουν επίχρυσα κυκλώματα και να συγκεντρώνουν πολλά δεδομένα. Εκεί περάσαμε τα μύρια κύματα για να αποδείξουμε ότι οι ελληνικές εταιρίες έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε τέτοιου είδους πρότζεκτ» είπε μεταξύ άλλων αναφερόμενος στην καινοτομία της επιχείρησής του ο Χρήστος Γιορδανλής, διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας PRISMA ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ.

Τέλος, ο υπεύθυνος ανθρώπινου δυναμικού της εταιρίας SUNLIGHT, Κωνσταντίνος Γεωργιάδης τόνισε ότι «εμείς παράγουμε και επενδύουμε σε νέες επιχειρηματικές προτάσεις. Διαθέτουμε ένα ενεργό πελατολόγιο σε περισσότερες από εκατό χώρες του κόσμου». Μάλιστα αναφέρθηκε εκτενώς στα οκτώ προϊόντα που παράγονται στην εταιρία που εργάζεται.

 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ: Κι όμως σε ένα πολυσυνέδριο για την καινοτομία και την ανάπτυξη την ώρα που οι περισσότερες επιχειρήσεις απολύουν κόσμο, μια εταιρία που καινοτομεί μπορεί να ανακοινώσει προσλήψεις 400 ατόμων σε βάθος πενταετίας. Μάθαμε επίσης πως... ένας ύπνος στην παραλία μπορεί να φέρει την ιδέα για τη δημιουργία στρώματος που κοιμίζει πάνω του εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Καινοτομία επίσης είναι να καταφέρνεις να αυξήσεις την παραγωγή σου μέσα σε λιγότερο από δέκα χρόνια από 2,5 τόνους γάλατος σε 25 τόνους. Επιπροσθέτως, έγινε σαφές πως όταν μια εταιρία επιστρέφει τα κέρδη στην επιχείρηση ως επενδύσεις τότε τα προϊόντα της εξάγονται σε όλο τον κόσμο. Καινοτομία είναι επίσης να δημιουργείς την απάντηση σε στερεότυπα, όπως είναι η Coca Cola. Καινοτομία και ανάπτυξη έρχεται με την... προσοχή στη λεπτομέρεια όπως είπε η κ. Κελεσίδου του «ΚΥΚΛΩΠΑ».

 

Οι εργασίες του 6ου πολυσυνεδρίου «ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ & ΑΝΑΠΤΥΞΗ» που διοργάνωσε το διαδικτυακό κανάλι για την καινοτομία και την ανάπτυξη το www.ka-business.gr την Παρασκευή 6 Ιουνίου στην Ξάνθη, ολοκληρώθηκαν με την βράβευση των εταιριών «ΕΒΡΟΦΑΡΜΑ», «COCO MAT», «ALFA BETA ROTO», και της  «ΠΑΥΛΙΔΗΣ ΜΑΡΜΑΡΑ-ΓΡΑΝΙΤΕΣ» για την συμβολή τους στην ανάπτυξη της περιοχής και της εφημερίδας «ΧΡΟΝΟΣ» για τα 50 χρόνια παρουσίας στα ΜΜΕ  της χώρας.

 

Τις ερχόμενες ημέρες θα αναρτηθούν τα Video με τις ομιλίες και τα ρεπορτάζ του 6ου πολυσυνεδρίου «ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ & ΑΝΑΠΤΥΞΗ» ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ - ΜΑΚΕΟΔΝΙΑ ΚΑΙ ΘΡΑΚΗ 2014 που πραγματοποιήθηκε στην Ξάνθη υπό την αιγίδα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, του Υπουργείου Μακεδονίας Θράκης και της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης με υποστηρικτές την ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ, ΣΕΒΕ, ΔΕΘ ΚΑΙ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ ΖΩΝΗ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ.

 

Από: ka-business.gr

Δημοφιλή άρθρα

Newsletter

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθαίνετε τα τελευταία νέα

Εισάγετε το email σας:

Οι επισκέπτες μας

Νίκος Λυγερός - Ελληνική καινοτομία.